آشنایی مقدماتی با پی اچ پی

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
30
اسفند
آشنایی مقدماتی با پی اچ پی
نویسنده : محمدرضا لیایی
دسته بندی : دوره آموزشی php
زمان مطالعه : 10 دقیقه

سلام دوباره به همه دوستان و برنامه نویسان گرامی:

در جلسه اول از دوره آموزشی php قصد داریم تا کمی با این زبان برنامه نویسی اسکریپتی آشنا شویم. در این جلسه صرفا قصد داریم تمرکز خود را بر روی معارفه کاربردی زبان php بگذاریم. اگر شما علاقه مند به دانستن تاریخچه php هستید و یا می خواهید با ورژن های مختلف آن آشنا شوید می توانید مقاله تکمیلی در این رابطه را در سایت آسا اسکریپت مطالعه نمائید.

پیشنهاد آسا اسکریپت:php زیانی محبوب و دوست داشتنی
 

نکته: در دوره آموزشی ما از ورژن 7 پی اچ پی استفاده می کنیم. در زمان تحریر این دوره آموزشی، نسخه پایدار 8 نیز به بازار عرضه شده است اما یاد گیری نسخه 7 در سطح مقدماتی هیچ تفاوتی با نسخه 8 پی اچ پی ندارد و شما با خیال آسوده می توانید این دوره را در سایت آسا اسکریپت دنبال کنید.

 اجازه دهید این جلسه را با پاسخ به این سوال شروع کنیم که یادگیری php مناسب برای چه اشخاصی است؟

در جواب به این سوال باید گفت که اگر شما به عنوان برنامه نویس وب سایت، به خصوص وب سایت های اختصاصی علاقه مند هستید که با فریمورک لاراول کار کنید و حتی پکیج های حرفه ای خود را در مخزن گیت هاب به اشتراک گذارید و یا به عنوان توسعه دهنده قالب ها و پلاگین های وردپرسی فعالیت داشته باشید این دوره به عنوان پیشنیاز بسیار برای شما مناسب است. همچنین یادگیری درست پی اچ پی باعث می شود شما گام های بعدی در زمینه استفاده از معماری MVC را محکم بردارید و بدون هیچ دغدغه ای از این معماری پیشرفته در پروژه های خود استفاده کنید.

دیتابیس های پشتیبانی شده توسط php

همانطور که می دانیم دیتابیس یا همان پایگاه داده محلی جهت ذخیره سازی اطلاعات یک وب سایت است. تقریبا می توان گفت که تمام وب سایت ها به پایگاه داده نیاز دارند. در کل دیتا بیس ها به دو صورت sql و nosql دسته بندی می شوند که در دسته ی اس کیو الی اطلاعات به صورت سطر و ستون در جدول های مختلف ذخیره می شود. زبان برنامه نویسی php در زمینه ارتباط با پایگاه های داده مختلف بسیار غنی است. در بین تمامی این پایگاه های داده، دیتابیس mysql و mysqli به عنوان برادران php بهترین ارتباط را با پی اچ پی برقرار می کنند. اما تعداد بسیار زیادی از پایگاه های داده قابل پشتیبانی است که می توانید در سایت php آن را مطالعه نمائید.

 

نکته: در این آموزش ما صرفا بر روی اتصال پایگاه داده به mysqli تمرکز می کنیم. این مسئله به این دلیل است که اکثر وب سایت های طراحی شده چه از فریمورک لاراول استفاده کنند و چه از پنل های مدیریتی مثل وردپرس همگی اکثرا به صورت پیشفرض از این پایگاه داده استفاده می کنند.

 پیشن نیازهای لازم جهت یادگیری php

چند مورد وجود دارد که قبل از یادگیری php می بایست حتما با انها آشنایی داشته باشید. اولین موردی که قبل از یادگیری php بسیار مهم است یادگیری html است. یادگیری html به این دلیل بسیار مهم است که هرآنچه که php پردازش می کند بر روی html آن را به نمایش می گذارد. مورد دومی که می بایست با آشنا باشیم آشنایی با دیتا بیس Mysql است.

 

نکته: در کنار این موارد بهتر است که شما با css و جاوا اسکریپت نیز آشنا باشید تا با استفاده از این ابزارها به سادگی طراحی و توسعه کار خود را پیش ببرید.

 نصب و راه اندازی php

بریم سراغ نصب و راه اندازی php در سیستم عامل های ویندوز و لینوکس. برای نصب و راه اندازی وب سرور php بر روی سیستم عامل ویندوز شما به نرم افزار های ثانویه ای جهت این کار نیاز دارید. نرم افزار های زیادی برای راه اندازی وب سرور apache بر روی ویندوز وجود دارد ولی اکثر توسعه دهنده ها معمولا از نرم افزارهای رایگان Wamp و یا Xamp برای نصب و راه اندازی استفاده می کنند. در اینجا ما از نرم افزار Xamp استفاده می کنیم. جهت دانلود این نرم افزار می توایند به وب سایت Xamp مراجعه نمائید. اگر ترجیح می دهید که از Wamp استفاده کنید از این لینک می توانید آن را دریافت کنید.

 

نکته: وب سرور مناسب جهت راه اندازی وب سایت بر پایه پی اچ پی آپاچی است. این خدمت به صورت پیشفرض بر روی سیستم عامل لینوکس پیاده سازی شده است اما بر روی ویندوز می بایست از نرم افزارهای جانبی استفاده کرد.

 

نکته: در این آموزش ما از Xamp به عنوان apache server استفاده می کنیم. در قسمت آینده راه اندازی و تنظیمات اولیه زمپ را هم زمان با شروع آموزش php بیان خواهیم کرد.

 در سیستم عامل لینوکس ابتدا وارد ترمینال می شویم و دستور زیر را برای تست موجود بودن خدمت apache در terminal وارد می کنیم. این دستور برای سیستم عامل Ubuntu است و بر روی Linux red hat این دستور کمی متفاوت است. 

apachectl -v

در صورت نصب نبودن و یا بروز نبودن سرور آپاچی می توانید با استفاده از دستورات زیر آن را نصب نمائید.

sudo apt-get update
sudo apt-get install apache2
 

نکته: بر روی لینوکس می بایست ابتدا سرور آپاچی و سرور پایگاه داده mysql را راه اندازی کنید و سپس با استفاده از فراخوانی localhost از طریق مرورگر خود به وب سایت دسترسی داشته باشید.

 به همین سادگی می توانید بر روی ابونتو سیستم وب سرور را پیاده سازی کنید. در صورت داشتن سوال و یا هرگونه مشکل می توانید از طریق قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

این قسمت اولین جلسه از دوره آموزشی مقدماتی php بود. در این قسمت ما تمرکز خود را بر روی مباحث اولیه نصب و راه اندازی php گذاشتیم و کمی هم درباره این مورد صحبت کردیم. در جلسات آینده کار برنامه نویسی php را شروع خواهیم کرد. پس تا جلسه آنیده خدا نگهدار.

لیست قسمت های این دوره: