آشنایی با قسمت Tags

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
19
اسفند
آشنایی با قسمت Tags
نویسنده : محمدرضا لیایی
زمان مطالعه : 30 دقیقه

در این جلسه می خواهیم تمام تمرکز خود را بر روی المان تگ، گوگل تگ منیجر بگذاریم. این المان آخرین المان موجود در گوگل تگ منیجر است که می خواهیم بررسی کنیم. با پایان یافتن این قسمت به امید خدا در جلسات آینده قصد داریم تا در قالب چند جلسه به بررسی مثال های گوناگون پرداخته و تمامی مواردی را تا به حال آموخته ایم به صورت عملیاتی پیاده سازی کنیم.

خوب بریم سراغ تگ ها. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید المان Tags در زیر منوی Overview در قسمت سمت چپ google tag manager console وجود قرار گرفته است. این المان به عنوان اولین المان در منوی کناری در دسترس کاربر قرار داده شده است که این نشان دهنده اولویت بالای این المان است. شما با انتخاب کردن این المان می توانید در هنگام ایجاد کردن تگ ها به صورت تو در تو المان هایی مانند Triggers و Variables را نیز ایجاد کنید.

google search console session 1

با کلیک کردن بر روی تریگر به بخش منوی تگ ها وارد می شوید. در صورتی که از قبل تگی را ایجاد نکرده باشید باکسی جهت ایجاد تگ برای شما نمایش داده می شود. در قسمت سمت راست بالای این باکس بر روی new کلیک کنید.

google search console session 2

با کلیک کردن بر روی New منویی به صورت Drill از سمت راست صفحه بر روی صفحه آشکار می شود. این منو بسیار شبیه به منوهای المان های دیگر که در جلسات قبل مورد بررسی قرار دادیم. در این منو دو باکس به نام های Tag Configuration و Triggering وجود دارد. در قسمت بالا سمت راست نیز می بایست جهت ذخیره تگ جدید نامی را وارد نمائید و سپس با فشردن دکمه save در مقابل آن تگ جدید را ذخیره نمائید.

google flight asascript

با استفاده از باکس Tag configuration شما می توانید به سادگی تگ های جدیدی را ایجاد نمائید. بدین منظور بر روی باکس Tag configuration کلیک نمائید. با کلیک کردن بر روی tag منویی دیگری به صورت drill از سمت راست برای شما باز می شود که شامل تمامی المان هایی است که گوگل در google tagmanager برای سهولت کار برای شما در نظر گرفته است.

 

نکته: همانطور که در جلسات قبل ذکر شد گوگل تگ منیجر به عنوان سیستمی واسط بین خدمات مختلف عمل می کند به گونه ای که می توان اغلب خدمات را که سایت های مختلف یا خود گوگل ارائه می دهد را در یک جا جمع کرد و مدیریت بسیار مناسبی بر روی آن ها داشت. تگ ها در واقع رابطی بین ابزار google tag manager و ابزار های مختلف از سایت های مختلف هستند که تمامی خواسته های یک developer و digital marketer را برطرف می کند.

 در ادامه این جلسه می خواهیم تمامی پلتفرم ها و یا وب سایت هایی را که در گوگل خدمات ارائه می کنند را به صورت لیستی مورد بررسی قرار دهیم:

  • Google Analytics: Universal Analytics: شرکت گوگل با معرفی گوگل آنالیتیکس ورژن 4 از لفظ universal Analytics برای ورژن قدیمی خود استفاده می کند. اگر می خواهیداز خدمات تگ های سنتی آنالیتیکس بر روی  وب سایت خود بهره مند شوید می توانید از این تگ استفاده کنید.
  • Google Analytics: GA4 Configuration: این تگ در برابر تگ سنتی گوگل آنالیتیکس قرار دارد. این تگ در زمان نوشته شدن این آموزش بسیار جوان است و کاربران تازه در حال آشنایی با این ورژن جدید هستند. جهت دسترسی به تگ پیکربندی و وارد کردن اطلاعات مربوط به GA4 می توانید از این تگ استفاده کنید.
  • Google Analytics: GA4 Event: از آنجائی که در GA4 تغییرات گسترده ای بر روی Event ها صورت پذیرفته است یک برچسب جداگانه برای آن در نظر گرفته شده است.
  • Google Ads Conversion Tracking: با استفاده از این گزینه می توانید ارتباط بین ابزار conversion tracking و گوگل تگ منیجر ایجاد نمائید. این ابزار یکی از زیر مجموعه ابزارهای Google Ads می باشد.
  • Google Ads Remarketing: با استفاده از این تگ می توانید Ads Remarketing را به گوگل تگ منیجر اضافه کنید و از خدمات این ابزار Google Ads نیز بهره مند شوید.
  • Floodlight Counter: فلود لایت نیز یکی از ابزارهای گوگل ادز است. شما می توایند به سادگی با استفاده از این ابزار نرخ بازگشت هر کاربر بعد از کلیک کردن بر روی Ads موجود در جست و جوی گوگل را اندازه گیری کنید.
  • Floodlight Sales: این تگ تعداد فروش ها و مقدار ارزش کل فروش را با استفاده از Campaign Manager 360 می تواند باز گرداند.    
  • Conversion Linker: اگر دقت کرده باشید با کلیلک کردن بر روی لینک های Ads در موتور جست و جوی گوگل url صفحه دارای پارامترهایی از جانب گوگل گوگل است. این برچسب با استفاده از پارامترهای این url لینک های صفحات تبدیل را برای شما جمع آوری می کند و آن ها را در درون کوکی ها در اختیار شما و یا دولوپر سایت قرار می دهد.
  • Google Optimize: یکی از ابزارهای بسیار کاربردی گوگل برای تست A/B گوگل اپتیمایز است. با استفاده از این تگ می توانید بر روی سایت خود تست های A/B را انجام دهید.
  • Google Surveys Website Satisfaction: با استفاده از این tag می توانید رضایت مندی کاربران survey گوگل را از سایت خود پیدا کنید. البته google survey در ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • Custom HTML: همانطور که از نام این قسمت پیداست با استفاده از این قسمت می توانید کدهای Html خود را به عنوان برچسب در سایتتان مورد استفاده قرار دهید.
  • Custom Image: این تگ جهت وارد عکس از یک وب سایت در سایت خودمان در نظر گرفته شده است. یکی از روش های برقرار کردن ارتباط با Facebook Pixel در گوگل تگ منیجر همین گزینه Image Url است.
  • AB TASTY Generic Tag: اگر می خواهید تست A/B بر روی سایت خود انجام دهید. یکی از فرآیند های انجام این کار استفاده از A/B Tasty است. اگر از خدمات A/B Tasty استفاده می کنید می توانید از این برچسب استفاده کنید.
  • Adometry: ادومتری شرکتی است که در زمینه فروشگاه های دیجیتال کار می کرد. گوگل در سال 2014 آن را زیر مجموعه ابزار گوگل 360 قرار داد. برای استفاده از این خدمات در وب سایت خود می توانید از این برچسب استفاده کنید.
  • AdRoll Smart Pixel: ادرل یک پلتفرم دیجیتال مارکتینگ است که مخصوص برند های D2C است. یکی از خدمات این پلتفرم smart pixel است که وب سایت شما را از نظر دیجیتال مارکتینگ مانیتور می کند. شما اگر از این خدمات استفاده می کنید می توانید در درون گوگل تگ منیجر آن را قرار دهید.
  • Audience Center 360: تگ Audience رابط بین خدمات Audience Center 360 گوگل با تگ منیجر است. Google Analytics 360 Suite شامل ابزارهایی قدرتمند جهت بازاریابی سازمانی است. 
  • AWIN Conversion: پلتفرم Awin یکی از بزرگترین شبکه های در هم تنیده جمع آوری اطلاعات است که بسیاری از تبلیغات چی ها را دور هم جمع آوری کرده است. برای استفاده ازاین خدمات می توایند از این تگ استفاده کنید.
  • AWIN Journey: تگ قبلی نرخ تبدیل پلتفرم Awin را مورد هدف قرار داده بود ولی این برچسب جمع آوری و آنالیز کاربران و مشتریان را مورد هدف قرار داده است.
  • Bizrate Insights Buyer Survey Solution: شرکت Bizrate insights شرکتی آمریکایی است که در زمینه جمع آوری و دسته بندی مصرف کنندگان فعالیت دارد. این گزینه متاسفانه در ایران کاربرد چندانی ندارد. ولی جهت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت  Bizrate Insightsمراجعه نمائید.
  • ClickTale Standard Tracking: از جمله شرکت های بین المللی که در زمینه جذب مشتری و برندینگ فعالیت دارد شرکت content square است. این شرکت خدمات گسترده خود را بر بستر گوگل تگ منیجر جهت تبدیل  و ساخت برندینگ ارائه می کند و شما می توانید اطلاعات Clicktable را با استفاده از این بر چسب Track کنید.
  • comScore Unified Digital Measurement: شرکت comScore یکی از شرکت های بزرگ در زمینه آنالیز دیتاهای چند رسانه ای در دنیا است و کار آن رنک بندی شرکت های چند رسانه ای فعال در اینترنت و پایگاه های خبری است شما اگر ارائه دهنده این گونه از خدمات هستید با استفاده از google tag manager می توانید مدیریتی بر روی این قابلیت داشته باشید اما ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که این خدمات در ایران ارائه نمی گردد.
  • Crazy Egg: این وب سایت اینترنتی در زمینه تست گیری A/B فعالیت دارد. و شما می توانید با استفاده از این تگ منیجر خدمات این وب سایت را در پورتال خود مدیریت نمائید.
  • Criteo OneTag: با استفاده از این تگ می توانید کدهای Criteo را در سایت خود بارگذاری کنید. وظیفه این کدها مانیتور کردن وب سایت شما است. این سیستم در واقع همان کار گوگل آنالیتیکس را به صورت خیلی ساده تر و شسته رفته تر انجام می دهد.
  • DistroScale Tag: این شرکت در زمینه خدمات استریمینگ بر بستر اینترنت فعالیت می کند. خدمات دهی از این وب سایت، در ایران وجود ندارد پس این گزینه نیز برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست. می توانید جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت DistroScale مراجعه نمائید.
  • Dstillery Universal Pixel: خدمات این شرکت نیز مدلی شبیه به خدمات گوگل آنالیتیکس است اگر می خواهید از این خدمات استفاده کنید می توانید این تگ را برای وب سایت خود بسازید.
  • Eulerian Analytics: شرکتی چند ملیتی است که در زمینه آنالیز اطلاعات در اینترنت فعال است.
  • FoxMetrics: وظیفه این پلتفرم جمع آوری اطلاعات از وب سایت شماست. بعد از آنالیز کردن و جمع آوری اطلاعات آن ها را به صورت نموداری جهت ارتباط برقرار کردن هرچه بهتر اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد. می توانید این تگ را در وب سایت خود با استفاده از گوگل تگ منیجر اضافه کنید.
  • Google Ads Calls from Website Conversion: در گوگل Ads قابلیت وارد شماره جهت تماس وجود دارد شما با استفاده از این تگ می توانید از جزئیات نرخ تبدیل تماس با گروه شما آگاه شوید.
  • Cloud Retail: این شرکت بین المللی و چند ملیتی خدمات نقطه فروش (POS) را انجام میدهد. سیستم های این شرکت به گونه ای کاملا انعطاف پذیر طراحی شده اند به گونه ای که قابلیت اتصال به اپلیکیشن و وب سایت های خرده فروشی را داشته باشد.
  • Recommendations AI: امروزه هوش مصنوعی در تمام زمینه ها گسترش روز افزونی پیدا کرده است. گوگل نیز به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز همواره در خدمات خود از هوش مصنوعی استفاده می کند Recommendation AI یکی از خدمات سیستم های ابری گوگل است که پیشنهاد هایی را به کاربران براساس علایق آن ها می دهد. اگر قصد استفاده از این خدمات گوگل را در کسب و کار خود دارید می توانید با استفاده از این تگ بر روی این مقادیر مدیریت داشته باشید.
  • Google Flights Conversion Tracking: تا به حال حتما با گوگل فلایت آشنا شده اید. می توانید از خدمات گوگل فلایت و نرخ تبدیل آن در گوگل تگ منیجر بهره مند گردید.
  • Google Flights Price Accuracy: این قسمت نیز به سیستم جست و جوی پرواز گوگل بر می گردد. و می توانید از خدمات این سیستم در وب سایت خود استفاده کنید.
     

 google search console session 4

  • Google Trusted Stores: یکی دیگر از خدمات گوگل ارائه نماد اعتماد به فروشگاه های اینترنتی است که در قالب Trusted store یا customer review ارائه می گردد. برای استفاده از این خدمات بر روی وب سایت خود می توانید از این تگ استفاده کنید.
  • Hotjar Tracking Code: یکی از سیستم های مانیتورینگ مثل گوگل آنالیتیکس hotjar است. با مراجعه به وب سایت hotjar می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنید.
  • Infinity Call Tracking Tag: نرم افزار Infinity call راهکاری جهت مطالعه رفتار کاربران است. این سیستم بر پایه پردازش ابری طراحی شده است.
  • K50 tracking tag: پلتفرمی است روسی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ SEM و PPC فعالیت می کند. با استفاده از این تگ می توانید از خدمات این پلتفرم بر روی وب سایت خود بهره برید. 
  • LeadLab یکی از خدمات دهنده های B2B در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. شما با استفاده از این پلتفرم می توانید مشاهده کنید که چه شرکت هائی از سایت شما بازدید کرده اند.
  • LinkedIn Insight: تمامی ما به گونه ای با خدمات لینکدین آشنا هستیم. در این قسمت شما می توانید از تگ های لینک دین در وب سایت یا اپلیکیشن خود استفاده کنید.
  • Lytics JS Tag: کد جاوا اسکریپتی است که وظیفه آن مانیتور کردن کاربران و ارسال ایمیل است. برای دسترسی به این کد می توانید به مخزن های گیت هاب مراجعه نمائید.
  • Marin Software: پلتفرمی کاربردی و گسترده است که به صورت متمرکز خدمات مختلف مثل جستجو و شبکه های اجتماعی را جهت مدیریت آسان یک جا جمع کرده است.
  • Bing Ads Universal Event Tracking: همانند موتور جست و جوی گوگل، موتور جست و جوی bing نیز از خدمات Ads استفاده پشتیبانی می کند. با استفاده از این تگ می توانید خدمات Bing را در درون گوگل تگ منیجر استفاده کنید.
  • Mouseflow: موس فلو ابزاری جهت ارائه خدمات کاربرد پذیری است. یکی از بزرگترین ویژگی هایی که باعث می شود تا این ابزار با ابزار های مشابهی مانند Hotjar قابل رقابت باشد ضبط فیلم از صفحه است. شما با استفاده از این تگ می توانید کدهای اسکریپتی mouseflow را بر روی وب سایت خود اجرا نمائید.
  • AdAdvisor: کمپانی neustar در زمینه راهکارهای فروش فعالیت می کند. یکی از خدمات این شرکت AdAdvisor است که مجموعه ای از مخاطبان فیزیکی را در شبکه های مختلف دسته بندی کرده است و میتوان از آنها به عنوان بازار هدف بهره برد.
  • DCR Static: DCR (Digital content Rating) یکی از خدمات هلدینگ Nielson است. این هلدینگ در زمینه گرد آوری اطلاعات دیجیتال فعالیت می کند. شما با استفاده از این تگ می توانید از آنالیزهای DCR بر روی پلتفرم های مختلف بهره مند شوید.
  • Nudge Content Analytics: پلتفرم آنالیز وب سایت است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات کامل از وب سایت، تعداد کلیک ها و اطلاعات مشتریان را در درون داشبورد وب سایت Nudge مشاهده کنید.
  • Oktopost Tracking Code: پلتفرم Oktopost یکی از پلتفرم های بسیار کاربردی در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی است. جهت مدیریت ساده تر و مدیریت شبکه های اجتماعی بر روی وب سایت این پلتفرم کدی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید با استفاده از برچسب های گوگل تگ منیجر آن را در وب سایت خود قرار دهید.
  • Optimise Conversion Tag: گروه رسانه ای Optimise دارای شبکه ی اختصاصی تبلیغات جهانی است که می تواند تبلیغات هدفمند شما را جلوی میلیون ها بیننده در سراسر جهان قرار دهد. می توانید مانند موارد دیگر ذکر شده در این آموزش از خدمات این گروه در وب سایت و یا اپلیکیشن خود استفاده کنید.
  • Message Mate: وب سایت ownerlistens در زمینه چت بین کاربران فعال است. نمونه ایرانی این پلتفرم رای چت است. شما می توانید با استفاده از این تگ کدهای راه اندازی پلتفرم را در درون صفحه خود بارگذاری کنید.
  • Perfect Audience Pixel: با استفاده از این پلتفرم می توانید بر روی ایمیل های ارسالی به مشتریان خود مدیریت داشته باشید به گونه ای که می توانید مشاهده کنید که چه تعداد از کاربران بر روی ایمیل های خود کلیک کرده و به وب سایت شما آمده اند.
  • Pinterest Tag: پینترست به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی بزرگ از قابلیت های زیاد تبلیغاتی بر بستر اینترنت برخوردار است. جهت بدست آوردن نرخ تبدیل تبلیغات در Pinterest می توانید از این برچسب گوگل تگ منیجر استفاده کنید.
  • Placed: این شرکت به foursquare تغییر نام داده است و در زمینه جانمائی و مکان یابی در دنیا فعالیت می کند.
  • Pulse Insights Voice of Customer Platform: جدیدا Voc یا همان صدای مشتری به جزئی از آنالیز بازار تبدیل شده است. شرکت pulse insight به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه Voc به آنالیز صدای مشتریان می پردازد. شما می توانید با استفاده از این تگ از خدمات این سایت بهره مند شوید.
  • Quantcast Advertise: شرکت Quantcast یکی از جمله شرکت های فعال در زمینه فناوری دیجیتال است که در زمینه آنالیز و مانیتور وب سایت فعالیت می کند. این شرکت خدماتی همانند گوگل آنالیتیکس دارد و سایت را با استفاده از کد های جاوا اسکریپتی مانیتور می کند. با استفاده از این برچسب می توانید بر روی خدمات این شرکت تمرکز داشته باشید. البته برای این شرکت در گوگل تگ منیجر دو تا برچسب ایجاد شده است. یکی Advertise و دیگری Manager است.
  • Quora Pixel: خدمات دهی کورا پیکسل نیز بر روی مانیتور وب سایت تمرکز یافته است و رقیبی بی بدیل برای گوگل آنالیتکس است. می توانید با استفاده از این برچسب از کد های این وب سایت استفاده ببرید.
  • SaleCycle JavaScript Tag: یکی از پلتفرم های بسیار کاربردی دیجیتال مارکتینگ پلتفرم saleCycle است. با استفاده از این پلتفرم می توانید push notification کسب و کار خود را تهیه و تنظیم کنید.
  • SearchForce JavaScript Tracking for Conversion Page: سرچ فرس قابلیتی نرم افزاری یا همان پلتفرمی است بروز، جهت استفاده در کمپین های دیجیتال مارکتینگ. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از این پلتفرم تجمیع تمامی کمپین ها در قالب یک نرم افزار اختصاصی است. با استفاده از این تگ می توانید تمامی کد های جاوا اسکریپتی را برای صفحات تبدیل مدیریت کنید. البته در google tag manager سه برچسب برای نرم افزار SearchForce در نظر گرفته شده است.

 google search console session 5

  • Shareaholic: شرکتی است که در سال 2019 ایجاد شده است. این شرکت دارای پلاگین و نرم افزاز های مختلف جهت جمع آوری و آنالیز دیتا از وب سایت های مختلف است و تا به حال 300000  سایت از این خدمات استفاده برده اند. شما نیز اگر تمایل به استفاده از این خدمات دارید می توانید با استفاده از این برچسب آن را به سادگی به وب سایت خود اضافه کنید.
  • Survicate Widget: این برند در زمینه جمع آوری اطلاعات و باز خوردهای یک وب سایت در حال فعالیت است. و حتی دارای پلاگینی مخصوص وردپرس است.
  • Twitter Universal Website Tag: به احتمال زیاد تا به حال درباره صفحات تجاری توئیتر بسیار شنیده اید. گوگل قابلیتی را جهت استفاده اشخاصی که از صفحات تجاری توئیتر استفاده می کنند قرار داده است تا با استفاده از آن بتوان نرخ تبدیل ورودی به سایت را کنترل کرد.
  • Upsellit Confirmation Tag: یکی از شرکت هایی است که در زمینه ارائه راهکارهای دیجیتال مارکتینگ و نرخ تبدیل فعالیت می کند. دو عدد تگ توسط گوگل برای این شرکت در نظر گرفته شده است. یکی از آن ها Confirmation tag است و یکی دیگر footer است.
  • Ve Interactive JavaScript: پلتفرم Ve نیز مانند پلتفرم های دیگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند و دارای دو تگ اختصاصی javascript و pixel است. شما با استفاده از این تگ ها می توانید بر روی فروش خود و مدیریت کاربران تمرکز داشته باشید. جهت اطلاعات بیشتر و روش نصب این تگ می توانید به مستندات این پلتفرم مراجعه نمائید.
  • VisualDNA Conversion Tag: شرکت ویژوال دی ان ای یکی از بزرگترین شرکت هایی است که در زمینه جمع آوری و آنالیز اطلاعات مشتریان براساس اصول روانشناسی کار می کند. این شرکت می تواند خدمات دهی بر روی پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ داشته باشد.
  • Yieldify: این شرکت اینترنتی راهکارهای مختلفی را ارائه می دهد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این شرکت و دریافت دموی رایگان به سایت Yieldify مراجعه نمائید. 

 بعد از انتخاب یکی از برچسب های گوگل، منوی سمت راست بسته شده و تنظیمات آن تگ بر روی صفحه نمایان می شود. در جلسات آینده با مثال های فراوان با برخی از تنظیمات این تگ ها آشنا می شویم ولی در این جلسه صرفا یکی از این تگ ها را انتخاب می کنیم. در اینجا Google Analytics: Universal Analytics را انتخاب می کنیم. با انتخاب این تگ در قسمت Tag configuration تگی به صورت عکس زیر اضافه می شود.

 

نکته: همانطور که در جلسات گذشته گفته شد هر تگی می بایست دارای یک triggering باشد تا فعال گردد. اگر تریگری را از قبل ایجاد کرده اید و یا می خواهید ایجاد کنید با استفاده از باکس triggering می توانید این کار را انجام دهید.

بعد از انتخاب تریگر مد نظر می بایست نامی را برای ذخیره سازی تگ انتخاب شده وارد نمائید. بدین منظور در قسمت سمت چپ بالا نام را وارد کرده و بر روی دکمه save کلیک کنید.

جمع بندی:

در این قسمت از دوره آموزشی گوگل تگ منیجر با تمامی تگ های موجود در این کنسول کاربردی آشنا شدیم و توانستیم به سادگی یک برچسب برای google tag manager ایجاد نمائیم. در جلسات آینده تمرکز خود را بر روی مثال های کاربردی گوگل تگ منیجر می گذاریم. پس در جلسات آینده نیز با ما همراه باشید.

لیست قسمت های این دوره:
رایگان 5 دقیقه
رایگان 10 دقیقه
رایگان 15 دقیقه
رایگان 20 دقیقه
رایگان 20 دقیقه
رایگان 30 دقیقه