آشنایی با کنسول tag manager

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
15
دی
آشنایی با کنسول tag manager
نویسنده : محمدرضا لیایی
زمان مطالعه : 15 دقیقه

با سلامی دوباره خدمت شما همراهان و دوستان گرامی

در این جلسه می خواهیم با کلیت محیط کاری و قسمت های مختلف گوگل تگ منیجر آشنا شویم و یکسری تنظیمات اولیه را بر روی آن انجام داده تا در جلسات بعد به آسانی و بدون دغدغه درباره موارد مختلف آموزش هایی را داشته باشیم.

همانطور که در جلسه گذشته بیان شد برای ساختن یک اکانت تگ منیجر اجبارا نیاز به ساخت یک container (مخزن) داریم. یک پروژه می تواند شامل تعداد زیادی کانتینر با ای دی های مختلف جهت مدیریت یک یا چند پروژه باشد. برای شروع و وارد شدن به محیط کنسول تگ منیجر می بایست ابتدا وارد google tag manager شویم. در تصویر زیر محیطی اولیه از لیست کلیه container های تگ منیجر را مشاهده می کنید. که جهت ورود به محیط کاری هر یک از آنها می بایست بر روی آن کلیک کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید جدول از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول container name را می بینید که نام کانتینرهای ما را لیست می کند. در ستون دوم مدل استفاده از کانتینر را مشاهده می کنید که در زیر آن مقدار web درج شده است. و در ستون سوم هم id مخزن ها را مشاهده می کنید که برای هر یک از container ها این عدد مقداری unique را داراست. جهت انجام تغییرات بر روی هر کانتیر می توانید بر روی سه نقطه سمت راست کلیک کنید و در منوی باز شده setting یا موارد دیگر را انتخاب کنید.

با کلیلک کردن بر روی مخزن asatest به محیط کاری این مخزن وارد می شویم.

در این محیط سه تب در قسمت سمت چپ بالا نام های Workspace، Versions و Admin وجود دارد که در اینجا ما با قسمت workspace یا همون محیط کاری خودمون کار داریم.

در ناحیه ورک اسپیس یک منوی کناری در سمت چپ قرار دارد که تمامی منوهای کاربردی در درون آن قرار گرفته است و در قسمت سمت راست این مجموعه محیطی جهت گزارش دهی تمام فرآیند های انجام شده داریم. که در ادامه این جلسه و یا در جلسات آینده به صورت مبسوط به توضیح هر کدام از آن ها اقدام می کنیم.

قبل از ورود به توضیحات منوی کناری لازم است ابتدا با المان های اصلی یک پروژه گوگل تگ منیجر آشنا شویم. هر پروژه گوگل تگ منیجر از چهار قسمت اصلی   تشکیل شده است:

  1. Folders
  2. Variables
  3. Triggers
  4. Tags

آشنایی با Folders:

فولدر یا همان پوشه به فارسی همواره چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی جهت دسته بندی موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا نیز پوشه ها همین وظیفه را بر عهده دارند. با استفاده از یک فولدر می توانید Triggers، Tags و Variables را به صورت استاندارد دسته بندی کنید.

 

نکته: ممکن هست که این سوال مطرح شود که چرا باید فولدر استفاده کنیم؟ بله ممکن هست که شما یک پروژه در ابعاد خیلی کوچک داشته باشید ولی باز هم تجربه نشان داده که از فولدر حتما به درستی استفاده کنید. این موضوع به دو دلیل است. یکی این موضوع که در آینده ممکن همین پروژه کوچک به یک پروژه بزرگ تبدیل شود. و دیگر اینکه اگر شما در پروژه های کوچک این فرآیند را تمرین نکنید هیچ گاه در پروژه های بزرگ نیز نمی توانید این فرآیند را به درستی انجام دهید.

 آشنایی با Variables:

نمی دونم شما چقدر با سیستم های کامپیوتری آشنا هستید و چقدر با متغییر هایی که در زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد ارتباط دارید. اما اگر بخواهیم توضیحی در مورد متغییرهای برنامه نویسی بدهیم این است که متغیرها همواره وظیفه نگهداری مقادیر عددی، ارایه ای و رشته ای را در رم بر عهده دارند و از این متغیرها در جاهای مختلف یک برنامه نوشته شده می توان استفاده برد. در اینجا نیز همین قانون برای استفاده از متغیر ها حکم فرما است. متغیر ها مقادیری هستند که در درون Trigger ها و Tag ها به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرند. متغیر ها در درون google tag manager به دو صورت از پیش تعریف شده (default) و متغیرهایی که کاربر تعریف می کند تقسیم بندی می شود. در جلسات بعد با این متغیرها و روش ایجاد آن بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با Triggers:

Trigger در معنای لغتی به معنای چکاندن ماشه است. در گوگل تگ منیجر به هر اتفاقی که کاربر در صفحه وب یا نرم افزار موبایلی خود رقم می زند، تریگر می گویند. تریگرها دارای بازه بسیار بزرگی از عملیات هایی است که یک کاربر می تواند انجام دهد. از کلیلک کردن بر روی المان های موجود در صفحه گرفته تا اسکرول کردن و همچنین مشاهده ارور های موجود در کنسول جاوا اسکریپت. البته به صورت جزئی هرکدام از این موارد را در جلسات بعد مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با Tags:

اصلی ترین قسمت google tag manager همان تگ ها هستند که اصلا در نام این ابزار نیز ذکر شده است. شما با استفاده از تگ ها می توانید خدمات مختلف که از ابزارهای دیگر گرفته می شود را با استفاده از گوگل تگ منیجر مدیریت کنید. این ابزار ها شامل موارد بسیار گسترده ای از خدماتی است که سایت های مختلف ارائه می دهند و این برچسب ها تقریبا نیاز اغلب مارکتینگ کارها را برآورده می کند. برای آشنایی بهتر با این قسمت حتما می بایست ما را در ادامه کار دنبال کنید. در جلسات آینده با این موضوع خیلی بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

نکته: در منوی کناری قسمتی به نام template نیز وجود دارد که برای شروع کار بسیار کاربردی نیست. شما می توانید به صورت پیشفرض مقادیری را در درون این منو مورد استفاده قرار دهید.

 بریم سراغ ادامه آشنایی با محیط کنسول تگ منیجر.

 

نکته: در استفاده از تگ منیجر همواره می بایست این مورد را در نظر داشت که با هر تغییری در google tag شما باید تغییرات خود را حتما publish کنید تا بر روی وب سایت شما یا هر پروژه ای که دارید اعمال شود در غیر اینصورت به صورت پیشفرض در سیستم تگ منیجر ذخیره می شود. حتی هر تغییری در المان های از قبل تعریف شده نیز می بایست حتما دوباره publish شوند.

 در قسمت سمت راست محیط کاری، کنسول google tag manager را مشاهده می کنید. در قسمت چپ بالای این محیط می توانید یک تگ جدید را ایجاد نمائید.

در قسمت پائین new tag جعبه ای به نام description را مشاهده می کنید. در درون این جعبه توضیحات ورژن های مختلف را می توانید مشاهده کنید. با مفهوم ورژن بندی در جلسات آینده آشنا خواهیم شد.

در قسمت Now Editing فعالیت هایی که انجام شده است را می توان مشاهده کرد. تعداد مواردی که پاک شده اند یا اضافه شده اند و یا اصلاح شده اند را در یک گزارش می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

در قسمت سبز container not published هم مواردی که هنوز publish نشده اند قرار می گیرند.

با ما بقی باکس ها و المان های موجود دراین صفحه در طی جلسات آینده در حین انجام پروژه های مختلف بیشتر آشنا خواهیم شد. سعی ما بر این است که شما دوستان در پایان این دوره آموزشی به طور کامل با تمامی المان های موجود در این ابزار کاربردی گوگل ارتباط برقرار کرده و از آن به خوبی در پروژه های خود بهره مند شوید.

لیست قسمت های این دوره:
رایگان 5 دقیقه
رایگان 10 دقیقه
رایگان 15 دقیقه
رایگان 20 دقیقه
رایگان 20 دقیقه
رایگان 30 دقیقه