تفاوت بین backend و frontend در چیست ؟

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
22
شهریور
تفاوت بین backend و frontend در چیست ؟
نویسنده : علی قربانی
دسته بندی : عمومی
سطح مقاله : مقدماتی
زمان مطالعه : 5 دقیقه

امروزه شباهت های فراوانی بین توسعه دهندگان بک اند و فرانت اند وجود دارد. از جمله این مزایا حقوق دریافتی، مدت زمان پایداری شغل، رشد شغلی و کسب مدارج بالاتر شغلی است. البته اکثر متخصصین شاغل در این دو زمینه، اطلاعاتی کاربردی از زمینه مقابل دارند به گونه ای که می توان گفت یک frontend کار می تواند backend کار باشد و یا بلعکس یک backend کار می تواند frontend کار باشد. حالا با این تعریف پس تفاوت بین فرانت اند و بک اند در چیست و اصلا چه تفاوتی این دو بای یکدیگر دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله از پایگاه دانش آسا اسکریپت به این سوال پاسخ دهیم.

فهرست محتوای مقاله

  • توسعه دهنده وب کیست ؟
  • انواع توسعه دهنده وب
  • فرانت اند چیست ؟
  • بک اند چیست ؟

توسعه دهنده وب کیست ؟

توسعه دهنده وب فردی است که در زمینه طراحی و توسعه یک پایگاه اینترنتی تحت دامنه جهانی فعالیت می کند.  این اشخاص معمولا در استخدام شرکت های بزرگ برنامه نویسی، دولت ها و یا شرکت های خصوصی کوچک هستند و یا حتی به تنهایی در پروژه های freelancer را انجام می دهند. توسعه دهندگان وب در دو دسته frontend و یا backend دسته بندی می شوند و در اکثر پروژه ها با قرار گرفتن این دو مهارت در کنار یکدیگر می تواند پروژه ای بزرگ و بروز را به وجود آورد. سوال اصلی که در این قسمت وجود دارد این است که آیا یک نوسعه دهنده وب می بایست حتما مدرک دانشگاهی داشته باشد؟ جواب به این پرسش خیر است خیلی از توسعه دهندگان وب دارای مدرک دانشگاهی در زمینه توسعه و برنام نویسی نیستند و حتی خیلی از برنامه نویسان که مدارک دانشگاهی دارند نمی توانند توسعه دهنده خوبی شوند و بلعکس یک توسعه دهنده وب حرفه ای می بایست تحصیلاتی در زمینه علم کامپیوتر داشته باشد.

فرانت اند چیست ؟

بخشی از توسعه وب است که در برابر دید مراجعه کننده به سایت قرار می گیرد. پس حرفه ای بودن در کنار هنرمند بودن برای این قسمت از توسعه وب خیلی مهم است چون معمولا قضاوت یک بیننده براساس آن چیزی است که در یک صفحه وب سایت می بیند و برای یک بیننده عادی مهم نیست که این سایت با وردپرس طراحی شده است یا اختصاصی.

یک توسعه دهنده حرفه ای فرانت اند وب سایت با استفاده از کد نویسی های html، css ، جاوا اسکریپت و تگ های Html باید این توانایی را داشته باشد که سایتی یک پارچه را ایجاد نماید. در واقع می توان گفت که یک توسعه دهنده حرفه ای frontend می تواند یک برند از وب سایت را برای همیشه در ذهن مخاطب تصویر کند و یا حتی به راحتی یک پروژه بسیار عالی را  به شکست بکشاند!

بک اند چیست ؟

بک اند کد نویسی سمت سرور است. این قسمت از توسعه وب اگر در حد فرانت اند برای مشتری مهم نباشد برای یک توسعه دهنده و مدیران وب سایت بسیار مهم است. به جرئت می توان گفت که اگر بک اند یک وب سایت حرفه ای انتخاب نشده باشد هرچقدر هم که یک فرانت اند کار تلاش کند این چنین وب سایتی اصلا ارزش نخواهد داشت ! به این دلیل که این چنین کسب و کاری بدون شک به زمین خواهد خورد. هر کسب و کار برای اینکه دیده شود وابسته به رتبه بندی گوگل و ماندگاری کاربر در صفحات وب سایت ما است پس سرعت لود شدن صفحه در اینجا نقش پر رنگی دارد تا مشتری با خرج کردن کمترین زمان ممکن قادر باشد که در صفحات وب سایت ها بچرخد.

برنامه نویسی backend بر خلاف برنامه نویسی frontend شامل گستره بسیار زیادی از زبان های برنامه نویسی است. زبان های پرکاربردی مانند Php،  Java، Asp، python و Ruby همگی قابلیت اجرا در سمت سرور بک اند را دارند و تفاوت های زیادی با یکدیگر ندارند و معمولا براساس گستردگی، بودجه و بزرگی هر پروژه یکی از این زبان های برنامه نویسی انتخاب می شود.

از لحاظ آماری بیشترین سهم وب سایت های اینترنتی را php به دلیل فریم ورک محبوب لاراول و پانل مدیریتی وردپرس کسب کرده است و همین موضوع باعث شده است تا اکثر خدمات دهندگان هاست های اینترنتی تمام تمرکز خود را بر روی این زبان برنامه نویسی گذاشته و ارائه خدمات را بر روی پانل های ارزان قیمت cpanel و direct admin بگذارند.

جمع بندی:

در این مقاله تمرکز بررسی خود را بر روی  اینکه فرانت اند چیست و به چه کار می آید و یا اینکه بک اند چیست گذاشتیم و متوجه شدیم که یک توسعه دهنده وب فرانت اند چه نقشی را در سایت دارد و بک اند کار کجای سایت ما را در دست دارد. تمامی موارد یک وب سایت از صفر تا صد همواره به همکاری این دو حرفه به شدت وابسته است به گونه ای که کوچکترین خللی در وظیفه هر کدام می تواند منجر به از بین رفتن تمامی تلاش های طرف مقابل شود. پس می بایست در انتخاب توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند نهایت دقت را داشت تا کمترین عدم ناهماهنگی بین آن ها به وجود نیاید.