وردپرس یا اختصاصی کدام بهتر است ؟

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
22
شهریور
وردپرس یا اختصاصی کدام بهتر است ؟
نویسنده : علی قربانی
دسته بندی : عمومی
سطح مقاله : مقدماتی
زمان مطالعه : 10 دقیقه

مقایسه های بسیاری درباره این سوال مطرح گردیده است. هردوی این تکنولوژی ها بسیار کاربردی هستند و تمامی درخواست های کاربران در زمینه ی طراحی سایت های وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و فناورانه را پشتیبانی می کنند پس تفاوت آنها در چیست؟ اگر وردپرس به سادگی و هزینه کمتر می تواند نیازهای یک کاربر و مراجعه کنندگان را برطرف کند پس چه دلیلی برای وجود برنامه نویسی اختصاصی وب است. در این قسمت می خواهیم به این سوال پاسخ گوئیم پس با ما در این مقاله از پایگاه دانش آسا اسکریپت همراه شوید.

فهرست محتوای مقاله

  • برنامه نویسی سمت سرور
  • وردپرس چیست ؟
  • برنامه نویسی اختصاصی چیست ؟
  • انواع روش های برنامه نویسی اختصاصی
  • مزایا و معایب استفاده از وردپرس
  • مزایا و معایب استفاده از وب سایت اختصاصی

برنامه نویسی سمت سرور:

جهت آشنائی با برنامه نویسی های سمت سرور می بایست ابتدا این مسئله را روشن کنیم که برنامه نویسی سمت سرور یعنی چه ؟ برای روشن شدن این مسئله یک مثال روزمره که تقریبا تمامی ما ها با آن درگیر هستیم را مطرح می کنیم. شما روزانه با دستگاه های کارتخوان یا همان pos بسیار شده که سر و کار داشته باشید. تا به حال به این مسئله دقت کرده اید که شما در بانک یکسری اطلاعات را ثبت می کنید و پول خود را در حسابی به آن نام در آن بانک حفظ می کنید. آیا وقتی شما کارت خود را خرید کالایی در دستگاه کارت خوان می کشید آیا اطلاعات شما در دستگاه کارتخوان موجود است ؟ یا اینکه در جایی نزد بانک نگهداری می شود و این دستگاه تنها واسطی بین شما و آن محل ذخیره سازی اطلاعات است. ضمنا شکل و شمایل این دستگاه ها نیز با یک دیگر متفاوت است. پس چطور می شود که یکسری اطلاعات خاص را برمی گردانند.

wordpress or private

یک وب سایت نیز درست مانند همین دستگاه ها است. وب سایت از دو قسمت تشکیل شده است. قسمتی که در پشت صحنه وظیفه پالایش اطلاعاتی که شما دارید می بینید را بر عهده دارد، به آن قسمت ما برنام نویس ها می گوئیم سرور که بر روی آن کدهائی را بارگذاری می کنیم تا وب سایت به شکل حالت متغیر یا dynamic از آن خوانده شود. در نقطه مقابل قسمتی به نام frontend وجود دارد که آن چیزی است که شما می بینید. برای اطلاعات بیشتر درباره جزئیات frontend می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

وردپرس چیست ؟

حالا با توجه به دانسته های قسمت قبل می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که واقعا وردپرس چیست ؟ طبق تعریف سایت ویکی پدیا وردپرس سیستمی یا به عبارتی تکنولوژی برای پاسخ گوئی کد های سمت سرور است. این سیستم پنل مدیریتی (cms) بر پایه زبان دوست داشتنی php کد نویسی شده و در دسته نرم افزار های متن باز قرار می گیرد.

هسته اصلی wordpress را می توان از سایت اصلی خود وردپرس یعنی wordpress.org در نسخه انگلیسی و از سایت wp-persian.com در نسخه فارسی دانلود نمود که به صورت رایگان در دسترس عموم است. وردپرس از پلاگین های مختلفی تشکیل شده است که نقش شاخ برگ را برای این سیستم بازی می کنند و به جرعت می توان گفت که وردپرس بدون پلاگین هایش مثل تنه ی خشک یک درخت است که هیچ محصولی را نمی دهد.

در کل براساس آمار سایت معتبر و بین المللی w3tech حدود 38 درصد از وب سایت های دنیا بر اساس وردپرس طراحی شده اند !!! البته پنل های مدیریتی زیادی در دنیا وجود دارد که open source هستند مانند joomla که رقیبی بسیار سر سخت برای وردپرس است اما می توان گفت که جوملا برادر دو قلوی wordpress است و اغلب افرادی که با وردپرس کار مرده باشند به راحتی می توانند با جوملا ارتباط برقرار کنند.

dropal vs wordpress

برنامه نویسی اختصاصی چیست ؟

خوب تا حالا اطلاعاتی درباره سرور و وردپرس بدست آورده ایم. حالا می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که در این بین برنامه نویسی اختصاصی دیگر چیست ؟ پس با ما همراه باشید تا در قسمت بعد به این سوال پاسخ دهیم.

برنامه نویسی اختصاصی به زبان بسیار ساده یعنی اینکه خودمان آن وردپرس را به وجود آوریم. یعنی اینکه گروهی را جهت نوشتن برنامه ها از صفر تا صد استخدام کنیم و یا اینکه با شرکتی جهت انجام کلیه امور برنامه نویسی قرارداد ببندیم. در این حالت محدودیتی برای اینکه زبان برنامه نویسی چه باشد و روی چه سروری اجرا شود نداریم و می توانیم به هر شکلی که خواستیم سفارش شخصی خودمان را بدون هیچ دردسری داشته باشیم.

انواع روش های برنامه نویسی اختصاصی

در دنیای برنامه نویسی مثل دنیای واقعی معماری های مختلفی بر ساختار برنامه نویسی حاکم است. یکی از این معماری ها،  MVC است که بسیاری از برنامه نویسان اختصاصی ایده های خود را براساس آن پیاده سازی می کنند. در اینجا مهم نیست که زبان برنامه نویسی شما پایتون است یا php و یا حتی Asp مسئله این است که آیا معماری درستی جهت برنامه نویسی انتخاب شده است ؟ این مسئله به شدت بر روی سرعت و امنیت وب سایت شما تاثیر گذار است و شما می بایست در ابتدای انجام پروژه تکلیف آن را مشخص کنید. اغلب برنامه نویسان وب معمولا از فریمورک های زبان های مختلف از جمله جنگو و لاراول جهت اجرای پروژه های خود بهره می برند.

توسعه دهندگان شرکت علم و فناوری آسا، با انتخاب معماری MVC در کنار فریمورک های بروز و درجه یک دنیا توانسته است پانل مدیریتی اختصاصی را توسعه داده و آن را در اختیار مشتریان خود با لایسنس های مختلف قرار دهد .

مزایا و معایب استفاده از وردپرس:

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب وردپرس در کنار هم می پردازیم تا مقایسه ای هر چه بهتر انجام گیرد.

  1. انعطاف پذیری : با استفاده از وردپرس می توان اکثر وب سایت های اینترنتی را به وجو آورد ولی نه همه را مثلا هیچ گاه نمی توان با وردپرس پورتالی در حد پورتال سازمان تامین اجتماعی را راه انداخت!
  2. بروز رسانی : تیم توسعه دهنده وردپرس با گرد آوری تمامی نظرات توسعه دهندگان، کاربران و وبمستران جهانی همواره به دنبال برطرف کردن باگ های امنیتی و طراحی خود هستند تا چند ده میلیون وب سایت همیشه بروز بوده و از حملات سایبری در امان باشند. تمامی این بروز رسانی ها رایگان بوده و هیچ هزینه ای برای مدیر سایت ندارد. در کنار این مزیت، همین گستردگی کار باعث شده است که تعداد دفعات این بروز رسانی ها خیلی زیاد شده و در برخی از موارد آپدیت های هفتگی را داشته باشیم. همین آپدیت ها در کنار مزایایی که دارد می تواند در برخی از موارد باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای وب مستران و مدیران سایت گردد زیرا معمولا پلاگین های نوشته شده برای وردپرس به این سرعت بروز رسانی نشده و باگ های زیادی را برای سایت ایجاد می کند که معمولا در سایت های بزرگ فروشگاهی خود را به خوبی نشان می دهد.

علاوه بر معایب فوق یکی از بزرگترین معضلات وردپرس دیتابیس آن است. هسته وردپرس در ابتدا تنها جهت راه اندازی وبلاگ طراحی شده بود و اصلا هدفی به این بزرگی را دنبال نمی کرد!  درنتیجه با به وجود آمدن پلاگین های فراوان هر پلاگین قسمتی از پایگاه داده وردپرس را دستکاری کرد و همین باعث نامرتبی در وردپرس شد.

django image

مزایا و معایب استفاده از وب سایت اختصاصی

طراحی وب سایت به صورت اختصاصی دارای مزایای بسیار زیادی است ولی در کنار هر مزیتی عیبی نیز وجود دارد مزایای این مدل عبارت است از:

  1. سریع و بهینه : وب سایت هایی که به صورت پایه ای براساس فریمورک ها و معماری MVC برنامه نویسی می شوند براساس نیاز مشتری است. لذا کد نویسی بسیار بهینه ای دارند که تنها نیاز مشتری را رفع می کند و مثل وردپرس یک هسته ی مرکزی برای تمامی کارها و سایت ها ایجاد نشده است که خود همین باعث سرعت بالای این مدل طراحی وب شده است.
  2. امنیت : از آنجائی که وب سایت های اختصاصی تنها توسط یک گروه، برنامه نویسی می شود و هسته مرکزی آن در اینترنت قابل دسترس نیست بالطبع امنیت آن نیز بسیار بالاست.
  3. مدیریت پایگاه داده : یکی از بزرگترین مزایای استفاده از وب سایت های اختصاصی که تقریبا باعث می شود اکثر مشتری ها به سمت آن کشیده شوند همین موضوع است. پایگاه داده وب سایت های اختصاصی بسیار تمیز و مرتب است و همین باعث می شود در مواردی که درخواست های ارسالی از جانب کاربران بسیار بالاست بخوبی با کمترین هزینه محاسباتی عمل کنند و بتوان سادگی پورتال های سازمانی و فروشگاه های بزرگ اینترنتی را به خوبی مدیریت کرد.
  4. سئو پذیری : از آنجائی که وب سایت های اختصاصی بسیار بهینه و سبک هستند و موتور جست و جو گر گوگل به سبکی سایت خیلی اهمیت می دهد در نتیجه حجم کاری سئو را برای مهندسین بسیار ساده کرده به گونه ای که با کمترین هزینه می توان در رنک های اول گوگل قرار گرفت.
  5. توسعه پذیری آسان : وب سایت اختصاصی را به راحتی می توان توسعه داد بدون آنکه کوچکترین اختلالی در چرخه کاری وب سایت به وجود آید.

در کنار تمامی مزایای گفته شده این قبیل برنامه نویسی ها دارای معضلاتی نیز هستند که عبارتند از:

  1. هزینه بسیار بالا : استخدام کردن یک گروه برنامه نویسی باعث می شود هزینه های راه اندازی کسب و کار بالا رود .
  2. بروزرسانی : یکی از مشکلات دیگر وب سایت اختصاصی بروزرسانی آن است که به گروه طراح وابستگی شدیدی دارد و ترجیح بیشتر بر این است که همان گروه طراح کارهای بروز رسانی و پشتیبانی را در دست داشته باشند.

جمع بندی:

در این مقاله از پایگاه دانش آسا اسکریپت به بررسی نقاط قوت و ضعف طراحی وب سایت با وردپرس در برابر وب سایت های اختصاصی پرداختیم. اگر بخواهیم در چند جمله این بحث را جمع بندی کنیم باید بگوئیم که وب سایت های وردپرسی جوابگوی خواسته های اغلب مشتریان کسب و کارهای کوچک و متوسط است که با کمترین هزینه می خواهند بیشترین بازدهی را داشته باشند. ولی افراد، سازمان ها و ارگان هائی وجود دارند که نیازمند پورتال، سایت فروشگاهی و سایت خبری با بازدید روزانه در حد چند ده هزار نفر هستند بهترین گزینه برای این اشخاص وب سایت های اختصاصی است که از انعطاف پذیری بالائی برخوردار هستند. شما می توانید با استفاده از محاسبه گر آسا اسکریپت از بروزترین قیمت تکنولوژی های طراحی وب سایت آگاه شوید و براحتی آن را سفارش دهید.