php زبانی محبوب و دوست داشتنی

img
img
img
img
shape
shape
blog-details
30
شهریور
php زبانی محبوب و دوست داشتنی
نویسنده : علی قربانی
دسته بندی : php
سطح مقاله : متوسط
زمان مطالعه : 15 دقیقه

php   را به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب دنیا لقب داده اند. این زبان برنامه نویسی شی گرا، به لطف استفاده در پانل های مدیریتی مثل وردپرس، جوملا و دروپال بر روی بیش از 70 درصد از وب سایت های جهان پیاده سازی شده است علاوه بر این پانل های مدیریتی، فریمورک هائی همچون لاراول، سمفونی، yii نیز برای توسعه دهندگان حرفه ای وب بر روی این زبان موجود است. البته می بایست این مسئله را در نظر داشت که زبان برنامه نویسی php در کنار زبان برنامه نویسی asp جزو قدیمی ترین برنامه نویسی سمت وب سرور هستند و حدودا از سال 1995 این دو زبان برنامه نویسی توسعه پیدا کرده اند پس بدیهی است که این گونه گسترش پیدا کرده باشند. اولین نسخه پی اچ پی توسط راموس لردورف در سال 1994 توسعه پیدا کرد و  در مقابل asp در سال 1996 اولین نسخه خود را به بازار نو پای وب جهانی معرفی کرد. پی اچ پی به دلیل قدمت زیادی که دارد دارای کتابخانه ها و افزون های زیادی است که در چندین بخش طی این مقاله به آن پرداخته می شود. پس با این بخش از پایگاه دانش آسا همراه شوید تا اطلاعاتی جالب و مختصر در مورد پی اچ پی بدست آورید.

فهرست محتوای مقاله

  • پی اچ پی از آغاز تا امروز
  • php زبانی مفسری است یا مترجمی
  • سیستم های ابری php
  • نصب و پیاده سازی
  • جمع بندی

پی اچ پی از آغاز تا امروز:

آغاز داستان php از سال 1994 است. جائی که راسموس لردورف برای اولین بار روی طرحی یک صفحه که قابلیت نمایش اطلاعات شخصی بر روی کامپیوتر خودش را داشته باشد کار کرد. لردورف براساس اقتضای زمانه، در بازه زمانی قرار گرفته بود که زبان سطح بالای سی بسیار محبوب بود و اکثر نیاز های برنامه نویس ها برای توسعه نرم افزار ها را رفع می کرد و به همین خاطر تنها گزینه جهت ایجاد php بود.

Php در ابتدا مخفف واژگان  personal home page بود که توسط آقای لردورف نام گذاری شد اما بعد ها با گسترش تیم برنامه نویسی و جهانی شدن پی اچ پی مخفف کلمات hypertext preprocessor شد. در ادامه به صورت مرحله به مرحله با توسعه تاریخچه پی اچ پی بیشتر آشنا می شویم.

نسخه 1:

این نسخه در تاریخ 8 ژوئن 1995 به صورت رسمی معرفی شد. این ورژن تنها برای مصارف شخصی قابلیت نصب بر روی کامپیوتر را داشت و تنها نسخه ای از تا امروز است که از مخفف واژگان personal home page ساخته شده است. معمولا ورژن های اولیه تمامی نرم افزار ها دارای باگ های فراوانی است که در نسخه های بعدی برطرف می شود پی اچ پی آقای لردورف نیز از این امر مستثنی نبود و دارای مشکلت فراوانی بود که صد البته به خوبی در نسخه های بعدی برطرف شد.

نسخه 2:

دقیقا دو سال بعد از ارائه اولین نسخه پی اچ پی ورژن بعدی آن در ماه نوامبر معرفی شد. این نسخه، پی اچ پی را به عنوان یک نرم افزار متن باز معرفی نمود که تحت پروانه php  انتشار می یافت ولی همین نام گذاری باعث شد که نتواند در دسته نرم افزار های GPL جای گیرد. یکی از توسعه های چشمگیر در این نسخه، خارج شدن موتور تجزیه کننده از حالت آزمایشی بود که تا به امروز نیز پا بر جاست.

php old image

نسخه 3:

سال 1998 ماه ژوئن، زمان ارائه نسخه سوم php بود. اندی گاتمن و زیو سوراسکی با اعمال تغییراتی در موتور تجزیه کننده ورژن 2 طی چند ماه توانستند نسخه ای پایدار تر از php را ارائه دهند. البته در این نسخه توابعی همچون is_uploded_file نیز اضافه شد و تغییراتی کوچک در آرایه ها و return های بعضی از توابع رخ داد. همچنین به چند تا از توابع پارامترهای جدیدی نیز افزوده شد.

نسخه 4:

در تاریخ 22 می سال 2000 نسخه 4 پی اچ پی در قالب شرکت پشتیبانtechnology  zend که در سال 1999 به ثبت رسیده بود عرضه شد. بین سال های 1998 تا 2000 گاتمن و زیوسوراسکی از همکاراران لردورف با تجربه ای که از انتشار نسخه های قبلی پی اچ پی داشتند توانستند موتور پردازه نویسی زند را در قالب شرکت خوشان توسعه دهند.  این نسخه تا سال 2008 به طور مداوم اپدیت می شد و تا نسخه 4.4.9 رسید. جهت استفاده و مشاهده اپدیت های این نسخه می توانید در این لینک آن ها را مشاهده کنید. اما اگر بخواهیم یکی از این توسعه های کاربردی را نام ببریم می توان به اضافه شدن خط فرمان از آپدیت 4.3  به php دانست. لازم به ذکر است که این نسخه تا سال 2014 پشتیبانی می شد و هم اکنون در بایگانی موزه این شرکت قرار گرفته است!

نسخه 5:

13 ژوئیه سال 2004 نقطه عطفی در توسعه php بود. در این نسخه از پی اچ پی افزونه و کتابخانه های کاربردی زیادی به آن اضافه شد. در این نسخه پشتیبانی کاملی از شی گرایی، افزونه رابط امن با پایگاه داده PDO  و نسخه دوم موتور زند اضافه گردید. این نسخه تا 31 دسامبر 2018 مورد پشتیبانی قرار گرفت و نسخه های بیشماری برای آن تولید شد که هر کدام باگی را از این زبان برنامه نویسی محبوب را برطرف می کرد.

نسخه 6:

این نسخه از پی اچ پی هیچگاه به طور رسمی منتشر نشد و مورد استفاده قرار نگرفت. این نسخه قرار بود در سال 2005 با پشتیبانی از utf8 ایجاد شود که با طولانی شدن پروژه با شکست مواجه شد ولی خیلی از ویژگی هایی داشت که در نسخه های بروز شده 5 و 7 آن ها را مشاهده می کنیم.

نسخه 7:

در 21 نوامبر 2016 اولین نسخه 7 منتشر شد. این نسخه تاکنون در چهار نسخه بروز رسانی شده است. از جمله ویژگی های این ورژن سرعت بالای اجرای دستورات است که تقریبا دو برابر نسخه های قبلی است. در این نسخه همچنین مواردی همچون حذف حفره های امنیتی، استفاده از کلاس های بی نام نیز اضافه شد.

نسخه 8:

این نسخه از php در حال توسعه بوده و طبق گمانه زنی ها امسال یا سال 2021 منتشر خواهد شد.

php like second image

php زبانی مفسری است یا مترجمی:

مفسری و مترجمی (کامپایلری) دو مدل از روش های ترجمه زبان های برنامه نویسی هستند. در روش مفسری که معمولا از آن به عنوان اسکریپتی نیز یاد می شود کد ها به صورت خط به خط برای کامپیوتر ترجمه شده و در خروجی به نمایش در می آید ولی در زبان برنامه نویسی کامپایلری موضوع کاملا متفاوت است. در این مدل از مترجمی برنامه نویسی تمامی کد ها ابتدا یکبار خوانده شده و تبدیل به فایلی کامپایل شده می شود که به صورت فایل اجرائی در اختیار کاربر قرار می گیرد. با توجه به این موضوع پی اچ پی یک زبان مفسری چرا که دستورات نوشته در این موضوع به صورت خط به خط توسط وب سرور خوانده و در قالب html در خروجی به کاربر نمایش داده می شود.

پی اچ پی برای هر دو معماری 32 و 64 بیت در لینوکس مفسری را در نظر گرفته است ولی در سیستم عامل ویندوز تنها معماری 32 بیت به صورت پایدار پشتیبانی می شود و معماری 64 بیت در ویندوز به صورت پایدار در نیامده است و بهتر است برای سرورهای بزرگ از ویندوز جهت بارگذاری کدها بهره برداری نشود.

نمونه سلام دنیا در php:

همانطور که علاقه مندان به برنامه نویسی می دانند سلام دنیا یک عبارت متداول در بین برنامه نویسان به خصوص وب جهت نمایش خروجی اولیه از یک کد است. در این قسمت جهت آشنایی ابتدائی شما همراهان گرامی با کد نویسی در زبان php یک خروجی سلام دنیا را به شما در قالب ترکیب php و html نمایش می دهیم.

<!DOCTYPE html>
<meta charset="utf-8">
<title>PHP Test</title>
<?php
 echo 'Hello World';
?>

 دستور های php همواره در درون تگ های باز وبسته ای به صورت <?php ?> قرار می گیرند. در قطعه کد بالا که در درون فایلی با پسوند php قرار گرفته echo نقش نمایش خروجی را بر عهده دارد و خروجی Hello World را به نمایش در می آورد. در اینجا خالی از لطف نیست که نکاتی را جهت ساده سازی کد نویسی ذکر کنیم. در قطعه کد بالا می توانیم بسته php را حذف کنیم چونکه بعد از آن کد html قرار نگرفته است. و همچنین می توانیم به جای <?php از <? = نیز استفاده کنیم و کوتاهترین کد php را به شکل زیر بنویسیم که همان نتیجه کد بالا را در خروجی چاپ می کند.

<?= 'Hello world'; ?>

پیاده سازی php بر روی بستر سیستم های ابری:

سیستم های ابری سیستم های یکپارچه ای هستند که در بستر اینترنت گسترش یافته اند و از اشتراک گذاری تعداد زیادی پردازنده و کامپیوتر به وجود آمده اند. کد های php را می توان بر بسترهای ابری مورد استفاده قرار داد به شرطی که سیستم خدمات دهنده ی سیستم ابری از بسترهای توسعه نرم افزاری  SDK برای php پشتیبانی کند. امروزه شرکت های بزرگی همچون گوگل، آمازون و ماکروسافت این قابلیت را بر روی سیستم های ابری خود ایجاد نموده اند که اگر بخواهیم به یکی ازمصرف کننده های این سیستم اشاره کنیم می توان از فیسبوک نام برد که بر بستر سیستم ابری توانسته است روزانه میلیارد ها درخواست کاربران را  جواب دهد.

نصب و راه اندازی وب سرور php:

اغلب سیستم های توسعه php بر روی سیستم عامل لینوکس پیاده سازی می شوند. در این سیستم عامل وب سرور آپاچی (Apache) به صورت پیشفرض در هنگام نصب بر روی توزیع های لینوکس نصب می شود و کاربر به راحتی با یک دستور می تواند آن را راه انداخته و اولین سلام دنیای خود را به وجود آورد. وب سرور IIS که مخصوص سیستم عامل ویندوز است هم قابلیت پشتیبانی از کد های php را داراست ولی هیچگاه توصیه نمی شود که از آن در وب سرورهای عملیاتی استفاده شود برای اینکه ویندوز پشتیبانی پایداری رو بر روی معماری 64 نداشته و می تواند مشکلات بسیاری را در آینده ایجاد نماید اما کاربران ویندوز نگران نباشند چون می توانند از نرم افزارهای جانبی مانند wamp و xamp بر روی سیستم عامل خود استفاده کنند.

امروزه بیشتر وب سایت های که توسط php مورد استفاده قرار می گیرند را بر روی سیستم های اشتراکی که از خدمات cpanel  و Admin panel بهره می برند پیاده سازی می کنند. به طور خلاصه می توان گفت که این پنل ها در واقع واسطی جهت به اشتراک گذاشتن یک سخت افزار فیزیکی هستند که هزینه های نگهداری و پیاده سازی وب سایت های php را فوق العاده پائین می آورد.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی مطالبی ابتدائی جهت آشنایی کاربرانی که به تازگی می خواهند با برنامه نویسی php آشنا شوند پرداختیم. در ابتدا با نسخه های مختلف از شماره 1 تا 8 آشنا شدیم و کاستی های هر ورژن را در کنار قابلیت های اضافه شده به هر نسخه را مورد بررسی قرار دادیم و شرح دادیم که فایل های پی اچ پی را می توان بر روی سیستم های ابری نیز پیاده سازی کرد. و در انتها آشنایی مختصری با روش نصب و پیاده سازی php بر روی سیستم های مختلف همراه سیستم های اشتراکی داشتیم.